Risico's
Risico’s ruimtelijk-economisch domein
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties (grondzaken / grondexploitaties) |
---|---|
Programma | Economie en werkgelegenheid en Wonen |
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. Herijking risicoboxenmethode Vooruitlopend op de herijking houden we bij het bepalen van het risico voor 2019 en verder rekening met het geprognosticeerde voordeel in de grondexploitatie Meerstad. Met het voordeel heeft de grondexploitatie een buffer om de nadelige effecten van nadelige scenario’s op te vangen. Dit verlaagt het risico van de grondexploitatie. Het geraamde voordeel van circa 35 miljoen euro is in mindering gebracht op het risico Meerstad. Hiermee komt het totale risico voor uitleg- en binnenstedelijke ontwikkellocaties risico voor 2019 uit op 80,9 miljoen euro. In de jaren na 2019 loopt het risico iets terug tot circa 79 miljoen euro in 2022. Omdat binnen de risicoboxenmethode al rekening is gehouden met de kans van optreden, nemen we de uitkomst voor 100% mee bij het bepalen van het benodigde weerstandsvermogen. De volledige herijking van de risicoboxenmethode leggen we samen met het rapport van Deloitte in 2019 voor aan de raad. De risico’s voor de grondexploitatie in Haren en Ten Boer zijn meegenomen in de risicoboxenmethode. Het gaat om de grondexploitaties Nesciopark, Haderaplein en Dijkshorn. |
Risicobedrag 2019 | 80,934 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 81,045 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 80,230 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 79,150 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2004 |
Actie | Binnen de grondexploitatie wordt gestuurd op de beheersing van de risico’s. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Naam risico | Verkeer- en vervoersprojecten |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | Risico's bij verkeer- en vervoersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de hoogte van de investeringskosten. Vooraf worden deze risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Zernikelaan Stationsgebied Haren |
Risicobedrag 2019 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie |
Naam risico | Risico's bodemsanering |
---|---|
Programma | Onderhoud en beheer openbare ruimte |
Omschrijving | Voor de begroting 2019 brengen we de risico’s van de voormalige gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer nog afzonderlijk in beeld. Vanaf de begroting 2020 presenteren we een geïntegreerd risico. Groningen Los van de spoedlocaties kunnen zich nieuwe situaties aandienen waarbij sprake is van risico's (schadeclaims, saneringen en randvoorwaarden bodem). In het geval deze situaties zich aandienen moeten we middelen beschikbaar stellen voor aanvullend (risico) onderzoek, eventuele tijdelijke beheermaatregelen en op iets langere termijn voor een definitieve oplossing. Voor het bepalen van het risico houden we rekening met kosten voor onderzoek en beheersmaatregelen. Ook in de voormalige gemeenten Haren en Ten Boer werd rekening gehouden met een risico bodemsanering. In deze toelichting maken we deze nog afzonderlijk inzichtelijk. Haren In Haren is sprake van een aantal bekende bodemverontreinigingen waarvoor nog geen sanering is voorzien en waarbij de kosten van een eventuele sanering en het gemeentelijk aandeel daarin onbekend zijn. Daarnaast is het mogelijk dat verontreinigingen aan het licht komen die nu nog onbekend zijn. In een aantal oudere gebouwen is asbest aanwezig met de daaraan verbonden risico’s. Voor Haren houden we rekening met een risico van 1 miljoen euro en een kans van 50%. Ten Boer Voor Woltersum is in 2018 een besluit genomen om de voormalige vuilstort volledig te verwijderen . Daarmee is er geen sprake meer van een risico. Er wordt meegewerkt met een provinciaal project om meer zicht te krijgen op ernstig verontreinigde locaties in Ten Boer. De kans dat dergelijke locaties worden gevonden wordt als klein ingeschat. |
Risicobedrag 2019 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2019 | 30-75% |
Risicobedrag 2020 | 0,5 miljoen euro |
Kans 2020 | 30-75% |
Risicobedrag 2021 | 0,5 miljoen euro |
Kans 2021 | 30-75% |
Risicobedrag 2022 | 0,5 miljoen euro |
Kans 2022 | 30-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel en incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Programma | Verkeer |
In de meerjarenprognose 2012 is een eerste aanzet gegeven voor een gevoeligheidsanalyse om inzicht te krijgen in de omvang van de risico’s en het benodigde weerstandsvermogen. Door de toename van de vastgoedportefeuille (vooral parkeergarages) nemen de risico’s navenant toe. Voor het bepalen van het risico van het parkeerbedrijf wordt een risicoanalyse uitgevoerd voor de onderdelen: rente, opbrengsten en kosten, ov-bijdrage, bezettingsgraad parkeergarages en straatparkeren. Op basis van de meerjarenprognose 2018 is het incidentele risico gekwantificeerd op 1,6 miljoen euro voor de periode 2019-2022.
In de meerjarenbegroting is realistisch gerekend met indexatie van opbrengsten, per saldo is de indexatie op kosten hoger dan op opbrengsten. Een hogere of lagere indexatie van kosten met daarbij een kleiner effect op indexatie opbrengsten heeft per saldo een beperkt effect. Dit verlaagt het risico.
De exploitatie van de Damsterdiepgarage is gebaseerd op de realisatie van het afgelopen jaar. Er wordt geen rekening meer gehouden met een groeiende omzet. Dit leidt tot een lager risico.
| |
Risicobedrag 2019 | 1,61 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 2,08 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 2,41 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 2,55 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Risico parkeerhandhaving |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | In de begroting houden we rekening met een geraamde opbrengst uit naheffingsaanslagen van circa 2,8 miljoen euro. We lopen een risico dat we de geraamde opbrengst in een jaar niet kunnen realiseren. Risicofactoren zijn bijvoorbeeld weersinvloeden die de handhaving bemoeilijken of technische storingen waardoor er niet gehandhaafd kan worden. Pas aan het eind van het jaar blijkt of de geprognosticeerde opbrengst is gehaald en of het risico zich voordoet. |
Risicobedrag 2019 | 200 duizend euro |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 200 duizend euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 200 duizend euro |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | 200 duizend euro |
Kans 2022 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2018 |
Actie |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risicoproject Warmtestad BV |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | WarmteStad heeft op dit moment 2 typen activiteiten: |
1. Warmtenet Noordwest | |
Risicobedrag 2019 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Garantie op leningen van GEM Haren Noord |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | De gemeente heeft in het kader van de financiering van de woningbouw in Haren Noord een garantie van maximaal 6 miljoen euro afgegeven op een lening die is aangetrokken door de Gemeenschappelijke Exploitatiemaatschappij (GEM) Haren Noord Beheer C.V. Dit bedrag is voor de helft afgedekt door contra-garanties van de moederbedrijven van de in GEM Haren Noord C.V. deelnemende marktpartijen. De garanties lopen nog tot en met 2020. Naast dit risico is bij Haren Noord ook sprake van kansen op het halen van voordelen die nog niet in de begroting zijn opgenomen. Het gaat om: |
Risicobedrag 2019 | 3 miljoen euro |
Kans 2019 | 10% |
Risicobedrag 2020 | 3 miljoen euro |
Kans 2020 | 10% |
Risicobedrag 2021 | 3 miljoen euro |
Kans 2021 | 10% |
Risicobedrag 2022 | 3 miljoen euro |
Kans 2022 | 10% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2019 |
Actie |
Risico’s sociaal-maatschappelijk domein
Naam risico | Risico's sociaal domein |
---|---|
Programma | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Wij hebben omvangrijke bezuinigingen op de zorgkosten ingeboekt als gevolg van de decentralisaties die in 2015 naar de gemeente zijn overgekomen. In het Beleidsplan en het Uitvoeringsplan Vernieuwing Sociaal Domein hebben we de richting aangegeven hoe we deze Rijksbezuinigingen structureel willen opvangen. Wij hebben daarbij te maken met onzekerheden, omdat zorgaanbieders in een ontwikkel/groeifase van dit veranderende sociaal domein zitten en wijzelf ook nog deels in opbouw zijn om optimaal uitvoering te geven aan deze extra taken. Denk daarbij aan verzelfstandiging van de Wij, het inrichten van een goede monitor voor het sociaal domein, de opzet van het GON en de gestegen kosten in de jeugdzorg. Op grond van gegevens over werkelijk verleende zorg door zorgaanbieders en de daarbij behorende kosten passen wij onze prognoses over de kosten regelmatig aan. Voor de begroting 2019 en de rekening 2018 zijn de risico's van de voormalige gemeenten Groningen en Haren en Ten Boer uit de jaarrekening 2017 samengenomen. |
De risicobedragen van de genoemde onderdelen (zorggebruik, transformatie en huisvesting WIJ) zijn tot stand gekomen door voor verschillende bandbreedtes te bepalen wat de kans is dat het risico binnen de betreffende bandbreedte valt. Omdat daarbij al rekening wordt gehouden met de kans dat het risico binnen bepaalde bandbreedtes valt, wordt de uitkomst volledig meegenomen bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. | |
Risicobedrag 2019 | 6,7 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 9,0 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 11,9 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 12,3 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Maart 2014 |
Actie | Wij hebben maatregelen genomen om te zorgen dat de zorgkosten beter in control komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk een koppeling gelegd tussen beleid, uitvoering en geld. Hierbij is de verdere ontwikkeling van de informatievoorziening van groot belang. We willen de ontwikkeling van het zorgverbruik, de substitutie van de verschillende sporen en de effecten van interventies beter in beeld krijgen. Deze informatievoorziening komt voor de WMO gestaag op gang. De komst van de GON is daarnaast een belangrijke stap in de beheersing van de WMO begroting. |
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
---|---|
Programma | Werk en Inkomen |
Omschrijving | In de begroting 2019 wordt in 2019 een nadeel op de BUIG voorzien van 10,7 miljoen euro. Hierbij is rekening gehouden met de in de begroting 2018 ingezette maatregelen om het BUIG-tekort terug te dringen. Bij de BUIG geldt dat relatief geringe afwijkingen in onder meer de hoogte van het aantal uitkeringen en de hoogte van de gemiddelde bijstandsuitkering in absolute bedragen substantiële afwijkingen kunnen hebben. In de begroting 2019 is het tekort op de BUIG opgenomen in het meerjarenbeeld. We weten niet zeker of de in 2018 ingezette maatregelen het beoogde effect hebben. Zonder een verdere afname komt de prognose BUIG uit op 12,7 miljoen euro. We houden daarom vanaf 2019 rekening met een structureel risico van 25% over het verschil van 2 miljoen euro. |
Risicobedrag 2019 | 2 miljoen euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 5 miljoen euro |
Kans 2020 | 25%-75% |
Risicobedrag 2021 | 6 miljoen euro |
Kans 2021 | 25%-75% |
Risicobedrag 2022 | 7 miljoen euro |
Kans 2022 | 25%-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015 |
Actie | In 2019 nemen we maatregelen om het verwachte structurele tekort zoveel mogelijk terug te dringen. Het resterende tekort wordt opgelost door aanvullende middelen beschikbaar te stellen ten laste van de algemene middelen. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen (SPOT en Sport050) |
---|---|
Programma | Sport en bewegen en cultuur |
Omschrijving | We houden rekening met een risico bij de werkmaatschappijen Oosterpoort / Stadsschouwburg (SPOT) en sport050. |
Risicobedrag 2019 | 1,487 miljoen euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 1,487 miljoen euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 1,487 miljoen euro |
Kans 2021 | 25% |
Risicobedrag 2022 | 1,487 miljoen euro |
Kans 2022 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signalerings | |
Actie |
Naam risico | Risico loonstijgingen SW |
---|---|
Programma | Werk en Inkomen |
Omschrijving | Op 22 december 2015 hebben de VNG en de bonden een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe cao SW. De indexatie van de lonen wordt gekoppeld aan de indexatie van het wettelijk minimumloon. De afspraak is gemaakt dat gemeenten in 2017 en 2018 worden gecompenseerd voor loon- en prijsontwikkelingen. Voor de periode 2017-2018 is daarom geen sprake meer van een risico. Na 2018 is de situatie onzeker. Een loonsverhoging van 1% heeft een financieel effect van ongeveer 300 duizend euro. We houden rekening met een afname van de doelgroep van 5% per jaar. Het risico verlaagt dus ook met 5% per jaar. |
Risicobedrag 2019 | 285 duizend euro |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | 270 duizend euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 257 duizend euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | 244 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2012 |
Actie | Berichtgeving Rijk afwachten |
Naam risico | Sociale werkvoorziening (Ten Boer) |
---|---|
Programma | Werk en inkomen |
Omschrijving | In Ten Boer werd rekening gehouden met een risico sociale werkvoorziening omdat het budget dat de werkvoorzieningsschappen van het Rijk ontvangen gestaag terug loopt. De uitstroom vanuit Ten Boer is lager dan het landelijke gemiddelde. De bijdrage (het verschil tussen loonkosten en rijksbijdragen) die de gemeente moet betalen zal daardoor stijgen. |
Risicobedrag 2019 | 100 duizend euro |
Kans 2019 | 30% |
Risicobedrag 2020 | 100 duizend euro |
Kans 2020 | 30% |
Risicobedrag 2021 | 100 duizend euro |
Kans 2021 | 30% |
Risicobedrag 2022 | 100 duizend euro |
Kans 2022 | 30% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie | Vanaf de begroting 2020 zal dit risico worden betrokken bij de Groningse werkwijze. |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
---|---|
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Het Groninger Forum (GF) opent eind 2019. In overleg met de stichting GF is geconcludeerd dat het dekken van eventuele tekorten in de begroting voldoende is voor een periode van 5 jaar (2020-2024). Na de periode van 5 jaar verwachten we dat de stichting GF goed zicht heeft op de structurele exploitatie met voldoende mogelijkheden om zelf (bij) te kunnen sturen. Bij de update van het PvE van mei 2018 is besloten vanaf 2020 jaarlijks 225 duizend euro extra subsidie aan de stichting GF toe te kennen voor de bibliotheekfunctie. Het resterende tekort over de periode 2020-2024 bedraagt circa 3,3 miljoen euro. Ten aanzien van dit resterende tekort is als oplossingsrichting gekozen dit voor zover nodig op te vangen vanuit de reserve exploitatierisico Forum en voor zover aanvullend nodig door verlaging van de bijdrage van het GF aan de bouw- en grondexploitatie Grote Markt oostzijde/ Groninger Forum (B&Grex) voor de inrichting te verlagen. De besluitvorming hierover gebeurt bij de actualisering van het PvE medio 2019, waarbij ook overige ontwikkelingen worden verwerkt. Voor eventuele aanvullende exploitatierisico’s bij het GF nemen we vooralsnog een p.m. post op. |
Risicobedrag 2019 | Pm |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | Pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | Pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2014 |
Actie | Samen met het Groninger Forum worden de ontwikkelingen in de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Gelijk Speelveld afboeking kleedkamers en clubgebouwen |
---|---|
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | Bij de uitvoering van het Gelijk speelveld dient een aantal gebouwen te worden afgewaardeerd vanwege de gewijzigde eigendomssituatie (om niet verkrijging vereniging recht van opstal). De gesprekken met de verenigingen over de overdracht lopen nog. |
Risicobedrag 2019 | 570 duizend euro |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 330 duizend euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 330 duizend euro |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2022 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | MFA de Wijert |
---|---|
Programma | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Voor de ontwikkeling van MFA DE Wijert (scholen, sporthallen, bijzondere objecten als het Groninger forum) hebben wij een bedrag van 355 duizend euro als benodigd weerstandsvermogen berekend. Het risico bestaat uit het niet of later realiseren van de verkoopopbrengsten die als dekking voor de investering wordt gevormd en het risico dat we een lagere bijdrage van derden realiseren. De vorming van benodigd weerstandsvermogen doen wij uit voorzichtigheid, de omvang van het budget is namelijk taakstellend. De risico’s dienen primair binnen de post onvoorzien van het project opgelost te worden. De structurele risico’s die samenhangen met de exploitatie van de MFA worden gedekt binnen de gemeentebegroting. Omdat in het risicobedrag van 355 duizend euro al rekening is gehouden met de kans van optreden nemen we dit bedrag volledig mee bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. |
Risicobedrag 2019 | 355 duizend euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 355 duizend euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 355 duizend euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 355 duizend euro |
Kans 2022 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie | De bouwactiviteiten gaan van start in 2019. De aanbesteding vindt plaats begin 2019 en dan wordt beoordeeld in hoeverre de kostenontwikkeling afwijkt van de informatie waarover het besluit is genomen. |
Overige risico’s
Naam risico | Gemeentefonds |
---|---|
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is gekoppeld aan de groei van de Rijksbegroting. De huidige raming van de hoogte van de algemene uitkering is gebaseerd op de decembercirculaire 2018. Vanaf 2015 is landelijk circa 10 miljard euro toegevoegd aan het gemeentefonds voor uitvoering van de decentralisaties in het sociaal domein. De omvang van het gemeentefonds stijgt hierdoor landelijk tot circa 29 miljard euro in 2018 en is daarmee de vierde grootste uitgavenpost op de rijksbegroting. Groningen ontvangt voor de uitvoering van de decentralisaties 184,8 miljoen euro in 2018 (stand decembercirculaire 2018). Momenteel wordt gewerkt aan een herziening van de financiële verhoudingen. De laatste herziening van de financiële verhoudingen stamt uit 1997. Sindsdien is er veel veranderd in de opgaven voor gemeenten. Bijvoorbeeld de decentralisaties in het sociale domein en de toenemende regionale samenwerking op tal van terreinen. Juni 2017 is een rapport verschenen (‘Rekening houden met het verschil’) van de stuurgroep die de opdracht heeft gekregen een probleemanalyse te maken van de toekomstbestendigheid van het stelsel van financiële verhoudingen tussen Rijk en gemeenten en mogelijke oplossingsrichtingen te verkennen. In dit rapport staan aanbevelingen die nader uitgewerkt dienen te worden. Een herziening van de financiële verhoudingen vraagt om een goed uitwerkingsproces en een zorgvuldige implementatie die enkele jaren zal duren. Een aanpassing zal waarschijnlijk leiden tot herverdeeleffecten tussen gemeenten. Om gemeenten de gelegenheid te geven zich hierop aan te passen zal een transitieperiode worden afgesproken. Eventuele financiële gevolgen voor gemeenten zijn op dit moment nog niet bekend. |
De omvang van het BTW-compensatiefonds is aan een plafond gekoppeld. Overschotten of tekorten op het fonds worden verrekend met het gemeentefonds. Eerder werd er in de meerjarenraming uitgegaan van een jaarlijks oplopende onderuitputting op het BCF en deze onderuitputting was meerjarig toegevoegd aan de raming van de algemene uitkering. De VNG had daarvan al aangegeven dat deze verwachte onderuitputting niet meer realistisch is gezien de toename van het aantal investeringen door gemeenten. In de meicirculaire 2018 is een gewijzigde systematiek doorgevoerd waarbij jaarlijks alleen de voorlopige afrekening van het huidige jaar in de algemene uitkering wordt verwerkt. Dit gebeurt jaarlijks bij de septembercirculaire. Dit leidt ertoe dat de meerjarige onderuitputting is verwijderd uit de meerjarenraming van de algemene uitkering. In Groningen volgen wij de gemeentefondscirculaires. Voor Groningen heeft deze nieuwe werkwijze in 2019 geleid tot een nadeel van 4,7 miljoen euro, oplopend tot 7,9 miljoen euro vanaf 2022. Een overschot of tekort wordt uiteindelijk echter wel verrekend met de algemene uitkering, alleen het moment waarop de verwerking plaatsvindt wijzigt. De nieuwe werkwijze heeft dus geen gevolgen voor de uiteindelijke omvang van het gemeentefonds. Het ministerie van BZK heeft in overleg met de VNG het standpunt ingenomen dat gemeenten zelf reëel dienen in te schatten welke verwachte ruimte onder het BCF plafond als verwachte bate kan worden opgenomen in de meerjarenraming. Wij vinden het niet reëel om meerjarig een verwachte bate in de begroting op te nemen als gevolg van mogelijke ruimte onder het BCF plafond. Het investeringsvolume van decentrale overheden is flink toegenomen in de afgelopen jaren en we verwachten nog een verdere toename als gevolg van de recent afgesloten collegeprogramma’s. Hiermee stijgen de verwachte declaraties uit het BCF. Daarom nemen wij geen verwachte bate op in de meerjarenbegroting voor dit onderwerp. We hanteren het uitgangspunt dat specifieke kortingen (en uitzettingen) vanuit het rijk één op één met de sector worden verrekend. Voor het overige hanteren we een maximale omvang van het risico van 5% van de ingeschatte algemene uitkering. Het risico bedraagt maximaal 24,6 miljoen euro (naar boven of naar beneden). Daarbij gaan we er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel. Daarom houden we bij het bepalen van het benodigde weerstandsvermogen geen rekening met een risico (risico is nihil). | |
Risicobedrag 2019 | Pm |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | Pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | Pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | Pm |
Kans 2022 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Om het tekort in het meerjarenbeeld 2014-2021 op te lossen is bij de begrotingen tot en met 2017 een pakket aan bezuinigingsmaatregelen opgesteld van gemiddeld 20 miljoen euro. We moeten er rekening mee houden dat we niet alle voorgenomen bezuinigingen volledig en/of in het gewenste tempo realiseren. We hebben bij de begroting 2019 het risico van elke bezuinigingsmaatregel afzonderlijk beoordeeld. Het risico komt daarmee in 2019 op 4,4 miljoen euro. In de jaren 2020-2022 ligt het risico net onder de 6,0 miljoen euro. Bij het bepalen van het risico is per maatregel rekening gehouden met de kans van optreden. Voor de bepaling van het benodigd weerstandsvermogen wordt de uitkomst daarom volledig (=100%) meegenomen. In het nieuwe coalitie akkoord zijn twee taakstellingen opgenomen die in de komende jaren moeten worden gerealiseerd. Het gaat om een taakstelling op het niet volledig doorgeven van loon- en prijsontwikkelingen en een taakstelling op het verminderen van taken. De taakstellingen lopen op naar 9,7 miljoen euro in 2022 (3,6 miljoen euro in 2020 en 6,5 miljoen euro in 2021). Taakstelling loon- en prijsstijgingen Taakstelling organisatie – taken |
Risicobedrag 2019 | 4,4 miljoen euro incidenteel |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 10,5 miljoen euro incidenteel |
Kans 2020 | 50%-100% |
Risicobedrag 2021 | 13,2 miljoen euro incidenteel |
Kans 2021 | 25%-100% |
Risicobedrag 2022 | 10,3 miljoen euro incidenteel |
Kans 2022 | 50%-100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen. |
Naam risico | Risico verstrekte leningen en garanties |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | In het treasurystatuut staat dat de verstrekking van leningen of garanties aan derden alleen is toegestaan vanuit de publieke taak. Het verstrekken van een lening of het afgeven van een garantie leidt voor de gemeente tot een risico dat de derde niet aan de verplichtingen kan voldoen. Gemiddeld genomen houden we rekening met een risico van 8% van de omvang van de lening/ garantie. Per geval wordt het risico afzonderlijk beoordeeld een gewaardeerd. Lening Euroborg Lening Topsportzorgcentrum Lening Warmtestad Verstrekte leningen Haren Lening zwembad Scharlakenhof Verstrekte garanties Ten Boer Garantie op leningen van GEM Haren Noord De omvang van de hierboven genoemde leningen waarvoor een risico is opgenomen bedraagt 11,4 miljoen euro. Rekening houdend met de kans van optreden houden we rekening met een risico van 2,6 miljoen euro. Door aflossingen neemt dit de komende jaren met circa 0,2 miljoen euro af. |
Risicobedrag 2019 | 2,6 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 2,4 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 2,1 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de leningen, loopt het risico jaarlijks terug. |
Naam risico | Risico vastgoed |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | In dit risico zijn diverse risico’s op het gebied van vastgoed opgenomen. Niet verkopen panden voor dekking kapitaallasten VMBO Noord-oost / west Lagere opbrengst te verkopen vastgoed Waardering gemeentehuis Haren en Ten Boer Boerderij en woning Woldwijk |
Risicobedrag 2019 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2022 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel en incidenteel |
1e signaleringsmoment | Augustus 2014 |
Actie | Dekking van de resterende kapitaallasten voor het VMBO wordt momenteel gevonden binnen het budget onderwijshuisvesting. Dat kan alleen zolang er nog reserve is. De reserve staat wel onder druk |
Naam risico | Fiscale risico’s |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting Bij het bepalen van het weerstandsvermogen voor Haren werd rekening gehouden met een risico voor controles belastingdienst en een risico voor te betalen vennootschapsbelasting. Wijziging in BTW regelgeving Terugvordering BTW op re-integratietrajecten In het land tekent zich het beeld af dat terugvordering waarschijnlijk niet aan de orde zal zijn omdat de belastingdienst daarvoor onvoldoende grond heeft. Dit wordt door de fiscalisten bevestigd. Wij streven ernaar om de afrekening met de belastingdienst in 2019 af te ronden, maar zijn daarbij afhankelijk van de snelheid waarmee de belastingdienst dit punt gaat oplossen. Het oorspronkelijke risicobedrag is verlaagd omdat bij afwikkeling in 2018 de jaren 2011 en 2012 verjaard zijn. |
Risicobedrag 2019 | 100 duizend euro incidenteel |
Kans 2019 | 50%-75% |
Risicobedrag 2020 | 100 duizend euro incidenteel |
Kans 2020 | 50%-75% |
Risicobedrag 2021 | 100 duizend euro incidenteel |
Kans 2021 | 50%-75% |
Risicobedrag 2022 | 100 duizend euro incidenteel |
Kans 2022 | 50%-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel en incidenteel |
1e signaleringsmoment | Divers (geen nieuwe risico’s opgenomen) |
Actie | Voor het risico als gevolg van de wijzigingen in de BTW regelgeving hebben we de financiële gevolgen aangeleverd bij het VNG. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | Bezwaarprocedures |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | Bezwaarprocedures bouwleges Proces Wierden en Borgen |
Risicobedrag 2019 | 414 duizend euro |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | 414 duizend euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 414 duizend euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | 414 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2008 |
Actie | Inzet stadsadvocaat t.b.v. verweer in procedures |
Naam risico | Verzekeringen |
---|---|
Programma | Algemene ondersteuning |
Omschrijving | Binnen de Gemeente Groningen zijn er een aantal risico's welke niet afgedekt zijn door verzekeringen. De kans op het zich voordoen van deze risico's is dermate klein maar de impact ervan kan groot zijn. De risico's welke hieronder vallen zijn fraude/berovingsrisico, milieuschade, cybercrime, motorrijtuigen, computer en glas. |
Risicobedrag 2019 | pm |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | Begroting 2018 |
Actie | Door het nemen van interne beheersingsmaatregelen worden de risico's beperkt. |
Naam risico | Renterisico |
---|---|
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkeling van de rente. De werkelijke renteontwikkeling kan hoger of lager uitvallen. Een beperkte afwijking zal zich zeker voordoen. Mutaties in de rente hebben gevolgen voor het resultaat. Het risico op een netto voordelig resultaat is even groot als het risico op een netto nadelig resultaat. |
Risicobedrag 2019 | pm |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | De rente egalisatiereserve is per 2018 opgeheven. De renteresultaten worden jaarlijks toegelicht en inzichtelijk gemaakt in de rekening. |
Naam risico | Stijging pensioenpremie |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Het bestuur van het pensioenfonds ABP waarschuwt voor het risico dat de pensioenpremie volgend jaar moet stijgen. De totale loonontwikkeling hebben we voor 2019 eerder ingeschat op 3,13 procent. Dit cijfer komt in de richting van de CEP-raming van het CPB van 22 maart (3,4 procent). De verwachte stijging van de ABP-premie kunnen we mogelijk opvangen door een meevaller op het CAO-percentage en overige sociale premies. |
Risicobedrag 2019 | 2 miljoen euro |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | 2 miljoen euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 2 miljoen euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | 2 miljoen euro |
Kans 2022 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Naam risico | Incidenteel gedekte investeringen |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | In het verleden zijn in Haren voorzieningen gerealiseerd waarvan de investeringskosten werden gedekt ten laste van reserves dan wel subsidies. Ook is een onbekend aantal activa zonder boekwaarde, waarvoor op termijn vervanging onontkoombaar is. Iedere vervanging van dergelijke activa leidt dus tot een toename van de kapitaallasten, waarvoor op geen middelen beschikbaar zijn in de begroting. Het risico is ingeschat op 100 duizend euro structureel met een kans van 25%. |
Risicobedrag 2019 | 100 duizend euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 100 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 100 duizend euro |
Kans 2021 | 25% |
Risicobedrag 2022 | 100 duizend euro |
Kans 2022 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |