Kostendekkendheid lokale heffingen
In 2014 heeft de gemeenteraad het uitgangspunt vastgesteld dat de gebruikers de volledige kostprijs voor onze producten en diensten betalen. Op dit uitgangspunt gelden de volgende uitzonderingen:
- Indien de toegankelijkheid tot een voorziening of marktwerking daartoe aanleiding geeft, kan en nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld;
- Indien het handhaven van de openbare orde en veiligheid dat wenselijk maakt, kan een nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld.
Kostendekkendheid publiekrechtelijke heffingen
Onderstaande tabel geeft inzicht in de kostendekkendheid van de publiekrechtelijke heffingen. De tabel is gesplitst naar rechten en heffingen die onder de legesverordening vallen en rechten en heffingen die onder overige verordeningen vallen. Indien er een wettelijk maximumtarief geldt of indien een product (deels) kosteloos verstrekt moet worden, is dit aangegeven. Ook indien de gemeenteraad niet uitgaat van het uitgangspunt ''volledige kostendekking'' is dit aangegeven (criterium kostendekkendheid: beperkt).
(bedragen x 1.000 euro) | Criterium | Artikel | Opbrengsten | Toerekening | Dekkings- | Dekkings- | Dekkings- |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Soort Heffing (Publiekrechtelijk) | Kosten | Leges- | rekening 2018 | kosten rekening 2018 | percentage rekening 2018 | percentage begroting 2018 | percentage rekening 2017 |
Legesverordening | |||||||
Titel 1. Algemene Dienstverlening | |||||||
I. Afgifte gerelateerd met wettelijk maximum: | |||||||
a. Reisdocumenten | Deels Kosteloos | 1.3 | 2.158 | 2.458 | 88% | 80% | 100% |
b. Verklaring Omtrent Gedrag | en wet. max | 1.6 | 125 | 282 | 44% | 56% | 59% |
c. Inlichtingen / Afschriften BS | 1.7 | 83 | 226 | 37% | 36% | 44% | |
d. Rijbewijzen | Max. Tarief | 1.4 | 831 | 760 | 109% | 107% | 134% |
Totaal afgifte gerelateerde leges en wettelijk | 3.197 | 3.728 | 86% | 80% | 100% | ||
II. Afgifte gerelateerd zonder wettelijk maximum: | |||||||
a. Huwelijksvoltrekkingen | Deels Kosteloos | 1.2 | 158 | 178 | 89% | 109% | 147% |
b. Inlichtingen / Afschriften GBA | 1.5 | 136 | 281 | 48% | 43% | 27% | |
Totaal Afgifte gerelateerde leges zonder wettelijk maximum: | 294 | 459 | 64% | 69% | 47% | ||
Totaal Afgifte gerelateerde leges | 3.491 | 4.186 | 83% | 79% | 92% | ||
Naturalisaties | 1.6.3 | 223 | 323 | 69% | 64% | 73% | |
Leges Leegstandswet | 1.10 | 7 | 10 | 71% | 66% | 66% | |
Toegangspasje ondergrondse container | 100% | 1.16.8 | 60 | 60 | 100% | 0% | 0% |
Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening | 100% | 1.14 | 311 | 343 | 91% | 100% | 87% |
Leges APV - Winkeltijdenwet | 1.11 | 0 | 2 | 5% | 30% | 0% | |
Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen | 1.16.2 | 6 | 55 | 12% | 18% | 12% | |
Leges Kansspelen | 1.12 | 28 | 12 | 231% | 199% | 247% | |
Leges APV - Verkeer | Beperkt | 1.15.1/1.15.2 | 63 | 152 | 41% | 64% | 55% |
Leges Makelaarsfaxen | 1.9.6 | 6 | 7 | 76% | 67% | 32% | |
Gehandicapten parkeerkaart | 1.15.3 | 69 | 176 | 39% | 50% | 48% | |
Totaal Algemene Dienstverlening | 4.264 | 5.326 | 80% | 77% | 87% | ||
Titel 2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | |||||||
Omgevingsvergunning | |||||||
Leges Bouwactiviteiten | 2.2.1 | 10.705 | 7.559 | 142% | 105% | 117% | |
Leges Aanlegactiviteiten | 2.2.2 | 5 | 3 | 174% | 61% | 130% | |
Leges ingebruikname brandveiligheid | 2.2.3 | 22 | 14 | 155% | 94% | 119% | |
Leges Handelsreclame | 2.2.4 | 2 | 5 | 40% | 60% | 99% | |
Vellen Houtopstand | 2.2.5 | 128 | 119 | 107% | 63% | 191% | |
Totaal leges omgevingsvergunning | 100% | 10.862 | 7.700 | 141% | 104% | 118% | |
Totaal Titel 1 en Titel 2 | 15.126 | 13.026 | 116% | 92% | 106% | ||
Titel 3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||||||
Hoofdstuk 1 Horeca en Hoofdstuk 3 Prostitutie | |||||||
Leges APV - Drank en Horeca | 3.1 | 104 | 171 | 61% | 54% | 93% | |
Leges Terrasvergunning | 3.1.3.3/3.1.5 | 12 | 12 | 100% | |||
Leges APV - Prostitutie | 3.3 | 9 | 21 | 44% | 30% | 52% | |
Hoofdstuk 2 Organiseren Evenementen | |||||||
Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen | Beperkt | 3.2 | 130 | 665 | 19% | 19% | 13% |
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning Woonruimte | |||||||
Leges splitsingsvergunning | 3.4.2/3.4.3 | 4 | 11 | 39% | 142% | 31% | |
Hoofdstuk 4 Leges Huisvestingswet | |||||||
Leges Huisvestingswet | 3.4 | 32 | 79 | 40% | 49% | 52% | |
Totaal Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 291 | 960 | 31% | 31% | 30% | ||
Totaal Legesverordening | 15.417 | 13.987 | 110% | 87% | 100% | ||
Overige: | |||||||
Afvalstoffenheffing | 100% | 30.966 | 30.933 | 100% | 100% | 99% | |
Marktgelden | 100% | 829 | 894 | 93% | 99% | 86% | |
Rioolheffing | 100% | 16.749 | 16.678 | 100% | 100% | 99% | |
Havengelden | 100% | 138 | 147 | 94% | 100% | 95% | |
Begrafenisrechten | 100% | 1.170 | 1.192 | 98% | 100% | 101% | |
Precariobelasting | 1.288 | 619 | 208% | 100% | 128% | ||
Totaal Overige Verordeningen | 51.140 | 50.464 | 101% | 100% | 100% | ||
Totaal Publiekrechtelijk | 66.557 | 64.450 | 103% | 97% | 100% |
De leges uit de legesverordening hebben in 2018 totaal een kostendekkendheid van 103%. Ten opzichte van de rekening 2017 is de kostendekkendheid 2018 met 3% toegenomen. Bij de clusters binnen de legesverordening komen twee clusters boven de 100% kostendekkendheid. Het gaat om de clusters omgevingsvergunning en overige verordeningen.
Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van het primaire proces. Overhead bestaat uit:
- Leidinggevenden primair proces;
- Managementondersteuning primair proces;
- Personeel en Organisatie;
- Inkoop;
- Juridische zaken (uitgezonderd primaire taken als vergunningverlening);
- Financiën, toezicht en controle gericht op de (eigen) gemeentelijke organisatie;
- Informatievoorziening en automatisering (ICT);
- Communicatie;
- Facilitaire zaken en Huisvesting;
- DIV.
De totale kosten overhead staan vermeld in programma 14. De toerekening aan de tarieven gebeurt op basis van de personeelsinzet van het primair proces.
(Bedragen x 1.000 euro) | Toegerekende |
---|---|
Soort heffing (publiekrechtelijk) | overhead 2018 |
Reisdocumenten | 477 |
Overige documenten/VOG | 69 |
Inlichtingen\afschriften BS | 94 |
Rijbewijzen | 147 |
Huwelijksvoltrekkingen | 63 |
Inlichtingen \ Afschriften GBA | 31 |
Naturalisaties | 65 |
Leges Leegstandswet | 4 |
Toegangspasje ondergrondse container | 0 |
Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening | 77 |
Leges APV - Winkeltijdenwet | 1 |
Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen | 22 |
Leges Kansspelen | 5 |
Leges APV - Verkeer | 47 |
Leges Gehandicapten parkeerkaart | 76 |
Leges Makelaarsfaxen | 4 |
Leges Bouwactiviteiten | 1.839 |
Leges Aanlegactiviteiten | 1 |
Leges Handelsreclame | 2 |
Leges In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken | 6 |
Leges vellen van de houtopstand | 52 |
Leges APV - Drank en Horeca | 67 |
Leges APV - Prostitutie | 8 |
Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen | 241 |
Leges Splitsingsvergunning | 4 |
Leges Huisvestingswet | 31 |
Afvalstoffenheffing | 2.735 |
Marktgelden | 205 |
Rioolheffing | 650 |
Havengelden | 39 |
Begrafenisrechten | 263 |
Totaal | 7.325 |
Kostendekkendheid privaatrechtelijke heffingen
Het uitgangspunt van de gemeente is dat de privaatrechtelijke tarieven minimaal kostendekkend zijn. Voor een aantal tarieven geldt echter dat toegankelijkheid van voorzieningen en marktwerking ertoe kunnen leiden dat een lager dan kostendekkend tarief wordt gehanteerd. Het gaat hierbij om tarieven voor economische activiteiten die verricht worden in het algemeen belang. De wet Markt en Overheid staat in deze gevallen een lager dan kostendekkend tarief toe. De kostendekkendheid van de verschillende privaatrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven:
Soort Heffing (Privaatrechtelijk) | Opbrengsten rekening 2018 | Toerekening kosten rekening 2018 | Dekkings- percentage rekening 2018 | Dekkings- percentage begroting 2018 | Dekkings- perentage rekening 2017 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x 1.000 euro) | |||||
Inzameling bedrijfsafval | 10.167 | 9.399 | 108% | 100% | 103% |
Commerciële straatreiniging | 867 | 1.047 | 83% | 101% | 83% |
Onderhoud en reparaties derden | 630 | 657 | 96% | 113% | 105% |
Verkoop brandstof | 722 | 696 | 104% | 104% | 101% |
Leasen | 97 | 74 | 131% | 121% | 203% |
Kermissen | 213 | 130 | 164% | 150% | 176% |
Stadsschouwburg / Oosterpoort | |||||
Zakelijke tarieven | 687 | 656 | 105% | 94% | 97% |
Culturele tarieven | 9.661 | 14.939 | 65% | 46% | 49% |
CBK-kunstuitleen | 281 | 372 | 76% | 76% | 79% |
Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge | |||||
Totaal lasten incl. kapitaallasten | 5.958 | 21.916 | 27% | 31% | 30% |
Totaal lasten excl. kapitaallasten | 5.958 | 17.966 | 33% | 42% | 38% |
Samenstelling sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge excl. Kapitaallasten | |||||
Sporthallen | 922 | 2.416 | 38% | 64% | 42% |
Sportparken | 1.301 | 3.744 | 35% | 39% | 36% |
Gymlokalen | 497 | 2.015 | 25% | 32% | 33% |
Zwembaden | 2.194 | 6.319 | 35% | 42% | 37% |
IJsbanen | 1.044 | 3.473 | 30% | 35% | 46% |
Parkeergelden privaatrechtelijk | 7.671 | 8.009 | 96% | 93% | 102% |
Inzameling bedrijfsafval
Het resultaat op de inzameling van bedrijfsafval is 744 duizend euro voordelig, vooral als gevolg van hogere opbrengsten. De hogere opbrengsten ontstaan met name bij klein gevaarlijk afval (V 248), bouw- en sloopafval (V 164) en papier en karton (V 77). Het voordeel aan de lastenkant wordt met name veroorzaakt door een voordeel op kapitaallasten (V 207) als gevolg van de gewijzigde afschrijvingssystematiek.
Commerciële straatreiniging
Het dekkingspercentage bij de jaarrekening 2018 ligt op 83% (begroot was 101%). Belangrijke oorzaak is dat het IBOR (integraal beheer openbare ruimte) contract is opgezegd waardoor de baten bij straatkolken en bij commercieel vegen aanzienlijk lager zijn dan begroot. Dit leidt ook tot lagere kosten dan begroot bij straatkolken en commercieel vegen. Maar inclusief lagere opbrengsten op overige dienstverleningen binnen dit product, is het effect per saldo nadelig op het dekkingspercentage.
Stadsschouwburg/ Oosterpoort
Bij de prijsstelling van de tarieven voor de Stadsschouwburg en Oosterpoort wordt onderscheid gemaakt in zakelijke tarieven (die marktconform zijn) en culturele tarieven (gedeeltelijk kostendekkend). De zakelijke tarieven gelden voor de ‘bedrijfsmatige’ activiteiten, zoals de horeca en vergaderarrangementen. Hieraan ligt ten grondslag dat de Oosterpoort en de Stadsschouwburg marktconform moet werken, dit onder meer ter voorkoming van concurrentievervalsing met andere aanbieders in Groningen. In de begroting gaan wij voor de zakelijke tarieven uit van volledige kostendekkendheid. Voor de culturele tarieven wordt een prijstabel gehanteerd. Deze prijstabel geeft per cultuursoort een bandbreedte voor de prijsstelling en daarmee de onderhandelingsruimte voor de programmeurs. De uiteindelijke entreeprijs van een kaartje is maatwerk per voorstelling.
Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge
Het planmatig onderhoud bij sporthallen is in de begroting gebaseerd op een 10 jaren gemiddelde. De realisatie daarvan, als ook het planmatig onderhoud, is hoger geweest dan begroot. Daarnaast is ook iets meer overhead toegerekend dan begroot en een stelselwijziging met betrekking tot activa heeft geleid tot een noodzakelijke dotatie aan een nieuw ingestelde onderhoudsvoorziening sporthallen, hetgeen niet was begroot. Daarmee daalt de kostendekkendheid ten opzichte van de begroting 2018. Onderdeel van de kostendekkendheid 2018 is een stelselwijziging met betrekking tot de invoering van restwaarde op activa en de afschaffing van de componentenmethode. Dit heeft geresulteerd in een verlaging van de kapitaallasten van de sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge.